הכל על אדריכלים וקצת יותר

אדריכלים מוגדרים כאנשי מקצוע מורשים שצברו ידע מקצועי, תאורטי ומעשי בתחומי האומנות, מדעי התכנון, קונסטרוקציות וסטרוקטורות, אשר תפקידם לשמש בבניית מבנים לשימושים שונים

 

האדריכל יוצר את האסתטיקה והמראה הכללי של בניינים ומבנים. יחד עם זאת, תכנון הבניין כולל הרבה יותר מדאגה להופעתו החיצונית, והוא משלב הקפדה על פונקציונליות, בטיחות, חסכון במשאבים, והתאמתו לצרכים הספציפיים של האנשים המשתמשים בו.

 

יתרה מכך ומעל לכל, על האדריכלים לדאוג שהמבנים אותם הם מתכננים, יהיו בטיחותיים למשתמש, נוחים, ולא יסכנו את בריאותם של המשתמשים.

  

"interio - האתר המוביל לעיצוב הבית"interio - האתר המוביל לעיצוב הבית

 

אדריכלים מתכננים מגוון מבנים כמו: בתי מגורים משותפים או צמודי קרקע, מתחמי דירות, מרכזי קניות, בנייני משרדים, מבנים מסחריים ועוד. רוב הזמן, האדריכלים עובדים במשרד, בו הם נפגשים עם לקוחות, מכינים טיוטות של תכניות בנייה, מבצעים הערכות ועלויות, שולחים בקשות לאישורי בנייה מהגורמים המוניציפליים ומסייעים ללקוחות להגיע להסכמים עם הקבלנים השונים. יחד עם זאת, עבודת האדריכל מתבצעת גם בשטח, כאשר הם מבקרים באתרי בנייה כדי לבדוק את התקדמות הפרויקטים ולוודא שהקבלנים אכן מבצעים את תהליך הבניה על פי התוכניות שלהם.

 

  

interio - האתר המוביל לעיצוב הבית

 

בכדי להצליח בתחום, אדריכל טוב נדרש להיות בעל מספר תכונות ומיומנויות שהן מעבר לתואר הנלמד ולמעבר של בחינות ההסמכה וקבלת הרישיון, כמו: יצירתיות, דמיון ומעוף, יכולת ויזואליזציה המאפשרת לאדריכל לראות בעיני רוחו את המבנה המוגמר, תקשורת מילולית טובה שתאפשר לתאר את הרעיונות ללקוחות וקולגות, יכולת הקשבה מצוינת בעזרתה יוכלו לשים לב להערות והארות מצד הלקוח, יכולת טובה בפתרון בעיות שיתעוררו באופן בלתי נמנע ברוב הפרויקטים שבבניה.

 

אדריכלים צריכים להיות מסוגלים לזהות ולפתור את הבעיות במהירות, תוך שהם מעריכים את הפתרונות האפשריים לפני בחירת הפתרון המבטיח ביותר, ומיישמים אותו בכדי שהפרויקט ימשיך קדימה ללא דיחוי. כמו כן על האדריכלים להיות בעלי כישורים אנליטיים במטרה לפתח תכניות עיצוב שמתאימות לצרכים ולתקציב של הלקוח תוך הקפדה על החוקים ותקנות הבניה. הכישרון היצירתי והאמנותי של האדריכלים, בנוסף לידע הטכני והטכנולוגי הנרחב, מאפשר להם לפתח ולתכנן עיצובים חדשים ומקוריים בעולם הבנייה. אדריכלים רבים נוטים לשלב בין אדריכלות ועיצוב פנים ולעסוק בשני התחומים ומתוך נטייה טבעית לאסתטיקה, לתכנון ולפרופורציות נכונות.

 

בכדי להיות אדריכל בישראל יש ללמוד תואר ראשון באדריכלות, שנמשך 5 שנים, ונלמד במספר מוסדות אקדמיים במדינת ישראל, כאשר הראשי והוותיק מבניהם הוא הטכניון בחיפה. לאחר סיום הלימודים נדרשים האדריכלים לעבור 3 שנות התמחות במשרד אדריכלים ותיק, שבסיומן יעברו את מבחני ההסמכה שיכשירו אותם להיות אדריכלים עצמאיים בעלי רישיון.

 

התמחות האדריכלים מתבצעת בדרך כלל במשרדי אדריכלים ומהנדסים מובילים וותיקים, ובמהלכה הם אחראיים על יצירת תכניות ארכיטקטוניות עבור מגוון חללים, כאשר העבודה מתחלקת בין המשרד לאתר הבנייה. כאשר האדריכלים המתמחים נמצאים בשטח, הם מפקחים על התקדמות הבנייה והתאמתה לשרטוטים המקוריים.

 

 

interio - האתר המוביל לעיצוב הביתinterio - האתר המוביל לעיצוב הבית

 

לאור הדרך הארוכה והמורכבת שעוברים האדריכלים מתחילת הכשרתם ועד סופה, החליטו בטכניון כי תכנית הלימודים בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים תעבור למתכונת חדשה ועדכנית, בסיומה יקבלו הסטודנטים תואר שני מקצועי באדריכלות ( M.Arch). בתום שש שנים מיום תחילת ההכשרה, כאשר מסלול הלימוד יפוצל לשני שלבים: תואר ראשון עיוני (B.Sc במדעי האדריכלות) ותואר שני מקצועי (M.Arch – מגיסטר באדריכלות).

 

 

קרדיט תמונה: גלעד רדטקרדיט תמונה: גלעד רדט

 

למרות הדרך המתמשכת, הרי שבימינו עבודת האדריכל נוחה יותר כיוון שעומדים לשירותו כלים דיגיטליים לתכנון ועיצוב. גם כיום, שרטוט הוא חלק חשוב ועיקרי בתהליך העיצוב המוקדם, אולם אין עוד צורך לבצע את העבודה בצורה ידנית כפי שהיה נהוג בעבר. תהליך זה, הוחלף בעשורים האחרונים על ידי תוכנות מחשב המסייעת בתכנון ועיצוב, כמו: "אוטוקד" לתכנון דו ממדי שיועדה במקור עבור מהנדסים, אך אומצה על ידי אדריכלים עקב יכולותיה הגבוהות. באמצעותה, מסוגלים האדריכלים ליצור תכניות שלמה עבור בניינים, לייצר חתכים ומבטים של פרויקט מסוים ועוד.

  

תוכנה נוספת המשרתת נאמנה את קהילת האדריכלים היא "רוויט" המסוגלת ליצור דגם תלת ממדי מלא של בניין. באמצעות דגם זה מסוגלת התוכנית לייצר חתכים, מבטים פרספקטיבות ותוכניות דו ממדיות שיומרו לגיליונות שירטוט בודדים אותם ניתן להדפיס כקובץ עבודה בשטח או לייצא לקובץ  pdf. מידול המבנה טרם בנייתו בפועל מאפשר לראות באופן מוחשי את הבעיות המקצועיות והביצועיות הצפויות בשטח, לאתר תקלות ייצור וניהול צפויות ובדיקה מעשית של התכנון התיאורטי.